QM Team Bohemia s.r.o., Příkop 843/4, Zábrdovice, 602 00 Brno

Manažerské nástroje

 

EFQM

Model EFQM je účinným nástrojem pro měření a hodnocení celkové výkonnosti společnosti. Byl vytvořen na podporu udržitelného úspěchu a na pomoc těm, kteří se ho snaží dosáhnout. Zároveň motivuje k systematickému a cílenému zlepšování výsledků. 

Model EFQM rozlišuje tři základní fáze aplikace modelu:

1. Stupeň 1 - Committed to Excellence - je určen pro společnosti, které jsou na začátku své cesty k úspěchu. Používané metody jsou méně náročné než v etapách 2 a 3 a zaměřují se především na pochopení současné úrovně výkonnosti a stanovení priorit a opatření ke zlepšení. Tato fáze se skládá ze dvou kroků. První zahrnuje použití metodiky sebehodnocení EFQM pomocí dotazníku, který se skládá z 9 kritérií modelu. Druhý krok prokazuje externímu hodnotiteli EFQM, do jaké míry jsou zavedeny programy zlepšování. Výsledkem je hodnotící zpráva a v případě úspěchu certifikát Commited to Excellence.

2. Stupeň - Recognised to Excellence - Metodika hodnocení poskytuje organizaci nezávislý pohled ověřující současnou úroveň řízení a dosažených výsledků ve všech činnostech organizace. K dosažení stupně 2 je třeba získat nejméně 400 bodů měřených systémem hodnocení RADAR. 

3. Stupeň - European Quality Award - má dlouhou tradici a je otevřen všem členským i nečlenským organizacím bez ohledu na jejich velikost nebo obor činnosti. Její získání je motivací pro mnoho společností a její získání představuje jedno z nejvyšších možných ocenění v oboru.

Excelentní organizace jsou schopny dlouhodobě udržovat nejvyšší možnou úroveň výkonnosti a naplňovat nebo překonávat očekávání všech zainteresovaných stran.

Proč zavést model excelence EFQM ve vaší společnosti:

(obr.)

Model excelence EFQM uznává, že existuje více přístupů k dosažení udržitelné excelence ve všech typech výkonnosti. Předpokládá, že excelence se dosahuje vedením zaměstnanců ke strategii společnosti. Zároveň jsou k jejímu dosažení zapotřebí partnerství, zdroje, procesy a produkty. 
Pomůžeme vám implementovat model excelence EFQM. Společně vám pomůžeme dosáhnout nejvyšší možné úrovně!

 

Model CAF - Zlepšování organizací veřejné správy prostřednictvím sebehodnocení

Model CAF slouží jako nástroj pro komplexní hodnocení kvality ve veřejném sektoru. Hlavním cílem je zlepšit kvalitu služeb poskytovaných organizacemi veřejného sektoru prostřednictvím technik managementu kvality pro zlepšování výkonnosti. 

Komplexní proces zlepšování podle modelu CAF se skládá z pěti částí:

  1. Zavedení kultury dokonalosti ve veřejné správě s využitím TQM
  2. Vedení ke komplexnímu cyklu PDCA a jeho uplatňování v praxi
  3. Podporování sebehodnocení s cílem získat strukturovaný obraz organizace spolu s následnými nápady na zlepšení
  4. Využití a kombinace modelů používaných v managementu kvality, které jsou použitelné i ve veřejném sektoru.
  5. Podpora srovnávání a sdílení informací mezi organizacemi veřejného sektoru

Model CAF se skládá z 9 kritérií předpokladů, která jsou rozdělena na 5 kritérií procesů a 4 kritéria výsledků. Kritéria předpokladů obsahují 28 dílčích kritérií. Procesní kritéria se zabývají nástroji a postupy řízení. Určují, jak organizace přistupuje k úkolům v rámci svých činností a jak jsou vedeny k dosažení požadovaných výsledků Hodnocení se provádí formou bodového hodnocení předpokladů. Model CAF se skládá z následujících kritérií:

Kritéria předpokladů

1. Vedení
2. Strategie a plánování
3. Zaměstnanci
4. Partnerství a zdroje
5. Procesy

Kritéria výsledků

6. Výsledky zaměřené na občany
7. Výsledky ve vztahu k zaměstnancům
8. Výsledky ve vztahu ke společenské odpovědnosti
9. Klíčové výsledky v oblasti výkonnosti

Proces zavádění modelu CAF

Organizace mohou přizpůsobit implementaci modelu CAF svým aktuálním možnostem a specifickým potřebám. Nicméně se doporučuje implementovat model CAF komplexně se všemi 9 kritérii a 28 subkritérii. Jako vodítko pro implementaci modelu CAF byl vypracován desetistupňový implementační plán, který definuje nejefektivnější způsob implementace. Hlavní kroky implementace pro každé kritérium jsou definovány a podrobněji popsány v příručce CAF.  Důležitou součástí je bodovací systém, který lze využít k identifikaci silných stránek a potenciálu ke zlepšení. 

(obr.).

Příručka CAF je bezplatně zveřejněna na internetových stránkách Ministerva Vnitra. Najdete ji po kliknutí na následující odkaz: Příručka CAF
Pomůžeme vám s efektivní implementací modelu CAF. Naši konzultanti mají praktické zkušenosti v oblasti implementace systémů managementu a manažerských nástrojů.  Zároveň máme zkušenosti se zlepšováním organizací působících ve veřejném sektoru.

 

Poradenství ke schváleným projektům

Máte schválený projekt a nevíte, jak začít? Nevíte si rady s množstvím dokumentace, kterou je třeba předložit při realizaci projektů financovaných EU? 

V souvislosti s financováním z prostředků EU je třeba klást velký důraz na správné vedení dokumentace při realizaci projektu. Její nedodržení během realizace projektu může mít za následek snížení schválené částky grantu nebo dokonce úplné zamítnutí platby z důvodu nesplnění kritérií projektu. Může se také stát, že kontrolní orgán zjistí chybu až po realizaci projektu a může požadovat vrácení provedených plateb.

Abyste se těmto nepříjemnostem vyhnuli, doporučujeme co nejvíce komunikovat s řídicím orgánem a svěřit řízení projektu zkušenému odborníkovi. Poskytneme vám poradenství a projektovou podporu ke schváleným žádostem o NFP. Naši konzultanti s vámi budou spolupracovat tak, aby realizace vašeho projektu financovaného z prostředků EU byla bezproblémová. 

V rámci projektového řízení vám poskytneme:

Naše služby lze využít formou paušální projektové zprávy po celou dobu komunikace s řídicím a kontrolním orgánem nebo formou konzultací, které jsou účtovány hodinovou sazbou.

 

Externí řízení kvality

Zajistíme vám externí řízení kvality, které dokáže komplexně pokrýt funkci oddělení kvality. V rámci této služby můžeme zajistit pravidelné vedení a aktualizaci dokumentace systému managementu kvality, provádění interních a dodavatelských auditů, evidenci a vyřizování stížností, řešení neshod, kontrolu kvality výrobků, hodnocení spokojenosti dodavatelů a zákazníků a další činnosti v rámci oddělení kvality. Cílem poskytovaných služeb je zbavit společnost problémů souvisejících s kvalitou a zvýšit celkovou spokojenost zákazníků.

 

Metodiky projektového řízení

Poskytneme vám odborné poradenství v oblasti projektového řízení. Díky konzultantům, kteří mají za sebou úspěšnou realizaci, zajistíme, že váš projekt bude realizován včas a dosáhne požadovaných cílů. Neodkládejte důležité projekty na později, ale začněte s nimi co nejdříve, rádi vás povedeme a zdokonalíme vaše praktické dovednosti v oblasti řízení projektů.

 

Průmysl 4.0

Propojení světa IT, strojů a lidí pro udržitelnou prosperitu není často snadnou cestou. Pomůžeme vám zorientovat se v tom, kdy a do jaké míry je efektivní implementovat Průmysl 4.0, abyste zefektivnili výrobu, snížili náklady a zlepšili kvalitu svých výrobků. S návodem krok za krokem vám pomůžeme zvládnout přípravu a implementaci Průmyslu 4.0 do vašeho výrobního procesu.  

 

Rozvoj malých a středních podniků

Pomáháme malým a středním podnikům v jejich růstu prostřednictvím vypracování a následné systematické realizace dlouhodobé strategie. Pracujeme v souladu s vaší vizí a představami o firmě a pomáháme vám dosáhnout vašich cílů. Zároveň nastavíme a optimalizujeme vaše procesy tak, aby vaše firma fungovala efektivně a zároveň byla schopna se posouvat vpřed. Odborně vám poradíme i v případě generační obměny, prodeje společnosti nebo rozšíření působnosti firmy.

 

Výběr a implementace informačních systémů

Nejčastější příčina problémů s informačním systémem nastává ještě před jeho nasazením, a to nesprávný výběr a nevhodná aplikace informačního systému. Poradíme vám se správným výběrem IS a jeho následnou úpravou a nasazením ve firmě. Poradenstvím předejdete velkým finančním a časovým ztrátám, které mohou vzniknout nevhodným výběrem.